Lokalvård – din guide till enkel och tidseffektiv städning

Ett hotell eller en restaurang kan jämföras med ett helt maskineri där varje kugge är lika viktig. Allt måste vara på topp för att gästerna ska bli nöjda. En viktig del i helhetsintrycket är städningen och huruvida rummen ger en fräsch känsla när gästen kliver innanför dörren på sitt hotellrum eller restaurangen.

Att lokalerna är rena och fräscha är en av de viktigaste aspekterna för att bibehålla ett gott rykte som gör att gästerna återkommer – och för att locka nya gäster. Ändå kan det vara utmanande och tidskrävande att hålla en hög standard i alla olika utrymmen så som hotellrum, lobby, restaurang, badrum och andra allmänna utrymmen. 

Om du vill skapa rutiner som gör städningen effektiv och konsekvent rekommenderar vi att ni följer en standardiserad process med tydliga instruktioner för varje utrymme som ska städas. Här nedanför hittar du en lista med steg för steg-guider för städning av olika utrymmen.  

Varje guide kan enkelt appliceras i medarbetarnas dagliga arbete. Antingen kan ni direkt börja arbeta enligt guiden eller så kan ni använda den som inspiration när ni skapar egna riktlinjer. 
Låt oss vägleda dig

Föregående: Källsortering

10 steg till ett fläckfritt badrum 

Att hålla badrummen rena är väldigt viktigt för att få nöjda gäster. Det är också det utrymmet där det är viktigt att ha tydliga riktlinjer för hur städningen ska gå till för att undvika korskontaminering och uppnå en hög hygienstandard.
Guide: Få ett fläckfritt badrum 

Rena golv i 5 steg 

I alla rum finns det golv och de blir särskilt utsatta för smuts och slitage från gäster och medarbetare. På grund av det blir golvrengöringen en av de mest tidskrävande uppgifterna på nästan alla hotell. Vår guide hjälper dig att göra golven skinande rena på nolltid. 
Guide: Rena golv i 5 steg

8 steg för att städa ett hotellrum

Att städa ett hotellrum handlar inte enbart om att städa snabbt och effektivt. Det är också viktigt att närma sig rummen och gästerna på ett korrekt och trevligt sätt för att gästens upplevelse ska bli positiv. 
Guide: 8 steg för att städa ett hotellrum